Muusika-alaste startupide festival MIDEM kolmas päev

27. juuni 2015

MIDEM kolmas päeva algas Sony tegevjuhi ja veteran muusiku Doug Morrise meenutustega muusikatööstuse alguspäevadest 1950ndatel, alustades laulude kirjutamisest ning lõpetades oma esimese plaadifirmaga ning kohtumisest Steve Jobs´ga, et kuulata viimase visiooni iTunest. Morris väljendas arvamust, et muusikatööstus valis teda, mitte vastupidi. „Ma mäletan, et armastasin USAs levivat muusikat esitajatelt nagu Chuck Berry, Fats Domino, Little Richard ja Jerry Lee Lewis. See kõik oli uutmoodi seksikas muusika ja erines kõvasti eelnevatest muusikastiilidest.“ Kõige suuremaks enda panuseks muusikatööstuses peab Morris interneti teenusepakkujate rakendamist. Morris oli esimene tegevjuht, kes maksustas online muusikavideod, küsides Yahoo`lt tasu Universali artistide mängimise eest nende platvormil. Esialgne Yahoo eitav vastus vaadati uuesti üle pärast seda kui Morris võttis kõik Universali artistide muusikavideod Yahoo`st alla.

„Selle ühe kuuga muudeti muusikavideod tohutuks tuluallikaks, mis on veel tänapäevalgi kasvav. Sa ei tohi karta ning sa pead oma hirmudele vastu seisma; mitte ükski artist ei kaevelnud Morrise plaani üle ning kokkuvõttes oli see muusikatööstuse hiilgav võit.“

Hinnates tuleviku leidis Morris, et reklaamipõhised voogedastuse teenuspakkujad nagu Spotify ei ole muusikatööstuses jätkusuutlikud. Apple sisenemine turule võib teha suure positiivse pöörde ning suurendada tööstuse turuväärtust kümne aasta tagusele 30$ miljardile (hetkel väärtus 15$ miljardit). „Maksustatud voogedastus lepingud on head. Reklaamipõhised mitte nii väga. Spotify sarnastele firmadele võrdub 100 kasutajat 1$, ent seevastu reklaamile tuginevas streamimisel jällegi 900 kasutajat. Võite ise arvata, milline meile rohkem meeldib.“ Apple suureks eeliseks on 178 miljardi dollari suurune pangaarve, lisaks veel 800 miljonit tarbijate krediiti, mis tähendab kokkuvõttes, et kõik võidavad kui Apple`l läheb hästi. Spotify seevastu ei ole kunagi reaalselt kasutanud reklaami, kuna see ei ole veel kasumlik. Apple reklaamile tuginemine mõjutab tervet streamimise turgu, tuues tulu kõikidele osalistele.

 

Järgnevalt keskenduti edasi muusika majandusele ning muusikatööstuse koondumisele „muusika keskustesse“ nagu New York, Berlin ja London. The Great Escape kaasasutaja Martin Elbourne on töötanud Adelides, Austraalias eesmärgiga edendada kohalikku muusikaelu väitis, et „On tunda üleüldist tõdemust, et muusika mängib linnade olus tähtsat rolli, seda mitte ainult kultuuriliselt vaid ka majanduslikult. See on üks soodsamaid viise, kuidas hoida linna elavana.“

Kontsertareenide säilitamine, helikindlate korterite ehitamine ajaloolise väärtusega klubide kõrvale, festivalide toomine eelnevalt halvasti arendatud piirkondadesse, tihedam koostöö turismifirmadega, on vaid mõned näited, mis on ette võetud, et kiirendada muusikategemise protsessi linnades.

 

Järgmine vestlus keskendus Beatlete manageri Georg Martini pojale Giles Martin`le, kes on ka Sonose Sound Experience juht. Kasvades maailma populaarseima bändi keskel muusikatööstuse alguspäevil andis Martinile tipptasemel teadmised helikvaliteedist, muusika formaatidest ja stuudiotest. Selle asemel, et heietada mälestusi sõnas Martin, et „ vanad head ajad ei olnudki alati nii head ja me peaksime tähistama, et oleme täis võimalusi edasiseks arenguks. Tulevik kuulub muusikatööstuses neile, kes suudavad luua endale sujuvaima artisti ja fänni vahelise suhte. Eesmärk on kindlustada, et muusika on tunnetatud, haaratud ning tähistatud. Peamine on, et muusika on kuulatud, mitte ainult kuuldud“.

 

Järgnevalt diskuteerisid YouTube globaalse koostöö juht Christophe Muller ning Believe Digital tegevjuht Denis Ladegaillerie streamimise maksustamise teemal. CD-de ajastul plaadifirmad müüsid CD-sid eesmärgiga teenida 65- 70% kuludest tagasi. Sama kalkulatsioon kehtis iTunesi allalaadimiste kohta. Ladegaillerie täpsustas, et streamimise ajastul digitaalsed platvormid teenivad endiselt 65 -70 % tulust tööstusele tagasi. Mees küsis, et kui kehtib sama võrrand, siis milleks nuriseda?

„ Me oleme digitaalse ülemineku murdejoonel ning see loob suuri võimalusi järgnvateks aastateks. Me oleme jõudnud turustamise ja kampaaniate edendamise punkti. Nüüd peame õppima, kuidas pöörata enda kasuks YouTube artiste, kuidas saavutada mõjujõudu, kuidas kasutada andmestikku muusika turustamiseks, kuidas paremini edendada kampaaniaid, kasutada paremini tehnoloogiat loominguprotsessis jne. Järgmised kümme aastat kujunevad veel muusikatööstusele palju nauditavamaks.

Sellele mõttele vastandus ASCAP tegevjuht, helilooja ja laulukirjutaja Paul Williams, kes väitis, et mitte noori ei pea muusika väärtusest harima, vaid digitaalsed levitajad. „Digitaalsete platvormide ja seadmete ettevõtted tunnetavad muusika globaalset kasvu jätku. Neil on aeg märgata, et heliloojate ja laulukirjutajate töö austamine on neile eluliselt tähtis. Muusikatööstus peab töötama üheskoos ning lõpetama ühise piruka rabamise.“ Veel lisas Williams, et „Laulukirjutajad ei ole ohustatud liik, veel 74 aastaselt on see mees endiselt tööst huvitatud.“


Päeva lõpetas techno ristiisaks nimetatud ja Metroplex plaadifirma asutaja Juan Atkins, kes rääkis enda karjäärist ning innovaatlisest muusikastiilist ning muusikalistest mõjutustest. Ning lisas nõuande: „Tänapäeval eelistavad lapsed osta trummide ja kitarride asemel Ableton 9 ja Native Insruments programme. Muusikatööstus ja inimesed peavad mõistma, et internet toodab artiste ning tänapäeva noored on loomingulisemad kui kunagi varem. Inimesed peaksid olema avatumad ning mitte laskma muusikatööstusel ette dikteerida nende arvamust“.

 

 Kolmanda päeva kõiki sessioone vaata siit: https://youtu.be/oC0ger8mwGU?list=PL8828QLbgLTrzaGb9NwU_wz6z_kDvEMsS